Vad gör en platsletare?
Som platsletare går mitt arbete ut på att hitta den eller de inspelningsplatser = locations, som kan förmedla regissören, fotografen och scenografens vision. När platsen är bestämd kan det även ingå arbetsuppgifter som att förhandla pris, ansöka om tillstånd och skriva avtal.
Den engelska benämningen för platsletare är locationscout.
Här följer en detaljerad beskrivning av hur ett typisk platsletaruppdrag kan se ut.


(bilden till vänster är mitt förslag, bilden till höger är resultatet)
Efter den första kontakten från ett produktionsföretag får jag vanligtvis en locationbrief, ett manus, ett storyboard, ett moodboard eller allt ovanstående.
Då börjar arbetet med att bryta ner informationen i exakt antal platser, krav på varje plats, utseende och stil, budget, maximalt tillåtet avstånd, inspelningsdatum och arbetstider, datum för tekniskt rek, budget etc.
När den här processen pågår, eller så tidigt som möjligt kommer jag att tillhandahålla produktionsledaren eller liknande med ett levande arbetsdokument i molnet, på så sätt har de full insyn i vad jag gör och de kan även följa arbetsprocessen.
När jag har sorterat alla dessa saker (och många fler), börjar själva scoutingen. Vid denna tidpunkt börjar jag titta igenom mina arkiv, kanske söker på internet, går igenom kartor och satellitbilder, börjar skicka e-post och ringa telefonsamtal.
Efter att jag har bestämt mig för några alternativ kommer jag antingen att presentera dem direkt för min klient eller så måste jag göra ytterligare efterforskningar.
I detta läge är det troligt att jag måste ut och påbörja själva platsletandet i ordets rätta mening. Då kanske jag bestämmer mig för att gå omkring i ett specifikt bostadsområde och be att få komma in till folks hem och ta bilder av t.ex. deras kök, jag kanske strövar omkring i en skog och letar efter en viss typ av skogsglänta eller så är jag ute på en båt och letar efter en avskild pampig villa med sjötomt.
Förhoppningsvis har jag fått en känsla av vad och var jag kan hitta den specifika platsen jag behöver hitta.
Bakgrund inom stillbildsfoto.
När jag hittar en inspelningsplats som kan fungera, kommer jag att dokumentera platsen noggrant. Till hjälp har jag fullformatskameror från Canon och Sony, samt en uppsättning fina primelinser. Jag fotograferar övergripande vyer för att presentera de möjligheter som platsen har att erbjuda. Detaljer är också viktiga att få med, så att de olika avdelningarna i teamet förstår förutsättningarna. Om önskas kan jag ta med en modell, för att på så sätt ge slutkunden bättre uppfattning om hur bilderna kommer att bli.

Senare, när dessa foton levereras, kommer de att ha inbränd exif-information, såsom brännvidd, bländare och slutartid, ibland också koordinater om det är nödvändigt. Denna typ av information hjälper fotografen att veta vilket befintligt ljus som finns tillgängligt och hur det ser ut på dessa kamerainställningar.

Om scoutingen görs för en scen som filmas i rörelse, kanske en bil som reser igenom en staden eller genom ett landskap, kommer jag också att tillhandahålla en karta, med både GPX-spår och utplacerade bilder för varje specifikt landmärke som kan komma att synas i filmen, på så sätt kan man gå igenom vilka platser det är som man gillar och man kan således spara tid.

Efter att mina första förslag har diskuterats har teamet förhoppningsvis kunnat enas om vilken specifik inspelningsplats som passar bäst . Vid denna punkt överlämnas scoutens uppgifter till platschefen eller platskoordinator.
I egenskap av platsletare har jag framgångsrikt genomfört den här typen av jobb åt många stora svenska produktionsföretag som: FLX, B-Reel, Newland, Naive, Heyfilm och Stockholm Film Comission, samt världskända filmstudior som Universal Studios, Warner Brothers och Columbia Pictures och utländska publikationer som bl.a Conde Nast Traveler.
NÖJDA KUNDER





























